Program profilaktyczny "Znamy Nasze Ekrany"
Urządzenia elektroniczne są nieodłącznym elementem otaczającej nas rzeczywistości. Każdego dnia korzystamy z telefonów, tabletów, komputerów, inteligentnych zegarków, systemów nawigacji, radia. Dwudziesty pierwszy wiek to czas zacierania się granic pomiędzy światem rzeczywistym i wirtualnym - coraz częściej przenosimy się w przestrzeń naszych ekranów, które umożliwiają nam szybkie rozmowy z bliskimi, błyskawiczne odnajdywanie informacji, atrakcyjne spędzanie wolnego czasu. Ale czy na pewno rozwój technologiczny wiąże się wyłącznie z korzyściami?
W naszym przedszkolu w pierwszej połowie roku szkolnego 2022/23 w grupie III realizowany będzie program profilaktyczny dotyczący higieny cyfrowej - bezpiecznego korzystania z urządzeń elektronicznych, aplikacji komputerowych, poruszania się w przestrzeni online.
Celami głównymi realizowanego programu są:
- rozwijanie wiedzy dzieci dotyczącej nowoczesnych technologii,
- kształtowanie prawidłowych nawyków w zakresie korzystania z urządzeń elektronicznych,
- integracja grupy, rozwijanie kompetencji komunikacyjnych.
W ramach cyklicznych zajęć o charakterze psychoedukacyjnym realizowane będą następujące cele szczegółowe:
- poszerzanie wiedzy na temat zagrożeń i korzyści płynących z korzystania z nowoczesnych technologii i urządzeń elektronicznych,
- kształtowanie świadomości i wiedzy w zakresie prawidłowych sposobów korzystania z urządzeń elektronicznych, przede wszystkim w zakresie czasu poświęcanego na ich użytkowanie oraz wyszukiwanych treści,
- stymulacja dojrzałości i samodzielności przez naukę monitorowania czasu spędzanego na korzystaniu z urządzeń elektronicznych, naukę organizowania sobie czasu wolnego w kreatywny sposób,
- nauka podstawowych zasad bezpieczeństwa w Internecie, ze szczególnym zwróceniem uwagi na zachowywanie anonimowości, nieudostępnianie obcym osobom swojej lokalizacji, podstawowe unikanie zagrożeń przez stosowanie się do ostrzeżeń na stronach internetowych,
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych oraz gotowości do współpracy w grupie przez udział w pogadankach, dyskusjach i ćwiczeniach,
- poszerzanie wiedzy na temat samego siebie, swoich emocji i potrzeb,
- rozwijanie umiejętności manualnych i sprawności w zakresie motoryki małej przez udział w ćwiczeniach uzupełniających każde zajęcia,
- wzmacnianie więzi pomiędzy dziećmi w grupie, budowanie relacji interpersonalnych.